| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
aiesch Newbie

|
Geplaatst: Vr Apr 13, 2007 12:22 pm Onderwerp: Leeftijd berekenen |
|
|
Heb een nieuw idee voor mijn website maar geraak er niet uit en vindt nergens op het internet iets bruikbaars.
Voor volgend idee zoek ik een oplossing:
Ik wil een webpagina maken waar een tabel op staat met de naam van al onze familieleden met de geboortedatum (vast gegeven), de juiste "leeftijd" op het moment van openen van de pagina (variabel gegeven volgens de datum van openen van pagina) en het aantal dagen tot hun verjaardag (variabel gegeven volgens de datum van openen van pagina).
Is er iemand die mij een voorbeeld van dergelijke pagina kan aanwijzen of iemand die een oplossing kan aanbrengen in html.
Alvast bedankt voor de moeite en eventuele oplossingen
PS. Website waar dit gebruikt gaat worden is http://users.telenet.be/familie.gorissen |
|
| Naar boven |
|
 |
ArnoOnline Beheerder

|
Geplaatst: Vr Apr 13, 2007 9:17 pm Onderwerp: |
|
|
Wat je moet doen is een script pakken dat ongeveer doet wat jij wil. Het volgende script is een countdownscript waarbij je het aantal seconden voor het aftellen moet opgeven:
http://javascript.internet.com/miscellaneous/number-countdown.html
In de bron vindt je dat je in moet vullen:
Deze variabele kan je het beste vervangen door een array met de grootte van het aantal personen waarvoor je de aftelling wilt doen. Over arrays zijn verschrikkelijk veel informatieve artikelen te vinden op internet dus als je zelf een beetje zoekt en uitprobeerd moet dat goedkomen. Nu moet je als input het aantal seconden geven tot de verjaardag van de persoon in kwestie.
Daarna moet je de update functie herschrijven en een for-loop toevoegen die door de hele array loopt. Elk item in de array kan je dan apart updaten op de manier die al gebruikt wordt (maar ipv g_iCount gebruik je dan dus de array). _________________ Life would be great if we only had the source code... |
|
| Naar boven |
|
 |
aiesch Newbie

|
Geplaatst: Wo Apr 18, 2007 10:11 am Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de moeite maar kan je mij het verband uitleggen tussen het aftellen en mijn probleem want ik zie hier echt geen verband in.
Mvg |
|
| Naar boven |
|
 |
ArnoOnline Beheerder

|
Geplaatst: Wo Apr 18, 2007 11:32 pm Onderwerp: |
|
|
Het aftellen heeft te maken met je aftelling tot een verjaardag. Als je het aantal seconden weet tot een verjaardag kan je dit natuurlijk omzetten in dagen. Er zitten namelijk 24 * 60 * 60 seconden in een dag. Er zijn twee dingen die je dynamisch wilt laten weergeven die ik even apart bespreek:
Leeftijd:
| Code: |
/*
Stel dat je drie variabelen hebt met de gegevens van de persoon:
*/
verjaardagDag = 15;
verjaardagMaand = 6;
verjaardagJaar = 1986;
/*
En stel dat je drie variabelen hebt met de dag van vandaag (op te vragen met een Date() object in javascript waarover op internet wel wat te vinden moet zijn):
*/
vandaagDag = 19;
vandaagMaand = 4;
vandaagJaar = 2007
//Nu kan je met een aantal if-then regels bepalen hoe oud iemand is:
// Indien al jarig geweest
leeftijd = vandaagJaar - verjaardagJaar;
// Nog niet jarig geweest
if (vandaagMaand < verjaardagMaand)
leeftijd--;
// Nog niet jarig geweest
if (vandaarMaand == verjaardagMaand && verjaardagDag < vandaagDag)
leeftijd--;
document.write("Leeftijd: " + leeftijd);
|
Aftelling
| Code: |
Omdat alle maanden van het jaar een verschillend aantal dagen hebt moet je werken met een zogenaamde timestamp. Een timestamp geeft het aantal (mili)seconden dat men op een bepaald tijdstip van een ander vast tijdstip (meestal 01/01/1970 00:00:00) verwijderd is. Met bijvoorbeeld een Data() object kan een timestamp weer omgezet worden in een datum. Om het aantal dagen te berekenen gaan we gebruik maken van een timestamp.
timestamp_1 = 1000; // timestamp van dit moment
timestamp_2 = 15000; // timestamp van verjaardagsdatum*
//Seconden t/m de verjaardagsdatum:
verschil = timestamp_2 - timestamp_1;
//Dagen t/m de verjaardagsdatum
dagen = verschil / 24 * 60 * 60;
*De timestamp van de verjaardagsdatum is te krijgen met een if-then statement:
if (verjaardag_dit_jaar_al_geweest)
gebruik timestamp van volgend jaar
else
gebruik timestamp van dit jaar
|